Kaizen w strategii firmy Structum
Strategia firmy Structum łączy elementy filozofii Kaizen oraz Blue Ocean.
Kaizen (jap. ?? - "kai" - zmiana, "zen" - dobry, czyli ciągłe doskonalenie)
Ciągły rozwój i doskonalenie naszej organizacji, wprowadzanie zmian i ulepszeń modelu biznesowego jest elementem strategii firmy. Dzięki tak rozumianemu Kaizen doskonalimy wszystkie obszary naszej działalności i dążymy do doskonałości organizacyjnej.
Osiągamy poprzez to wymierne korzyści biznesowe:
- skrócenie czasu realizacji zleceń, dostaw i wdrożeń
- doskonalenie produktów
- poprawę jakości obsługi klientów
- ograniczenie kosztów działalności
W efekcie stosowania filozofii Kaizen w firmie Structum osiągamy przewagę konkurencyjną.
Kazein jest sprawdzoną metodą osiągania realnych korzyści biznesowych. Filozofia Kazein wynika z tradycji Tao Te Ching. Jest sztuką dokonywania wielkich i trwałych zmian poprzez małe powtarzające się ulepszenia.
Wykonywanie małych proste kroków jest na tyle łatwe, że przestajemy bać się wielkich zmian i konsekwencji, które towarzyszą dużym zmianom. Możemy wtedy myśleć jaśniej i bardziej twórczo. Ta pozornie powolna metoda powoduje wykładniczy wzrost efektów. Jeżeli chcesz wielkich rezultatów, myśl o małych zmianach. Jeżeli chcesz przyspieszyć, bądź cierpliwy.
Kaizen to przede wszystkim sposób kreatywnego myślenia na temat zarządzania przedsiębiorstwem. Kaizen polega na nieustannym poszukiwaniu ulepszeń i kreatywnych rozwiązań zmierzających do powstania przewagi konkurencyjnej.
Cele Kaizen:
Elementy Kaizen:
- poprawa jakości pracy oraz skrócenie czasu jej realizowania,
- dobre dostosowanie technicznych elementów systemu,
- redukcja kosztów.
Zasady Kaizen:
- ulepszenie
- ciągły proces
- Problemy stwarzają możliwości
- Pytaj 5 razy „Dlaczego?"
- Bierz pomysły od wszystkich
- Myśl nad rozwiązaniami możliwymi do wdrożenia
- Odrzucaj ustalony stan rzeczy
- Wymówki, że czegoś się nie da zrobić są zbędne
- Wybieraj proste rozwiązania - nie czekając na te idealne
- Użyj sprytu zamiast pieniędzy
- Pomyłki koryguj na bieżąco
- Ulepszenie nie ma końca.
Literatura:
- "Filozofia Kaizen". Robert Maurer
- "Filozofia Kaizen w biurze". William Lareau
- "Gemba Kaizen". Grażyna Potwora